Pomóżcie mi :)

Temat przeniesiony do archwium.
Witam,
Jak powiedzieć "pomóżcie mi" po hiszpańsku? Niby proste pytanie, ale spotkałam się z różnymi zdaniami na temat imperativów 2 os l mn. że zależy od obszaru (Am Pd vs Europa), że "ayudadme" już się nie używa, itd. Jestem zupełnie początkująca i zaczyna mi się trochę mieszać:) Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam.
Ayudadme w Europie, a ayúdenme to Ameryka Południowa (oni zamiast 'vosotros' używają 'ustedes')
edytowany przez smakowy155: 24 kwi 2012
Cytat: __Asia__
Witam,
Jak powiedzieć "pomóżcie mi" po hiszpańsku? Niby proste pytanie, ale spotkałam się z różnymi zdaniami na temat imperativów 2 os l mn. że zależy od obszaru (Am Pd vs Europa), że "ayudadme" już się nie używa, itd. Jestem zupełnie początkująca i zaczyna mi się trochę mieszać:) Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam.

Cytat: smakowy155
Ayudadme w Europie, a ayúdenme to Ameryka Południowa (oni zamiast 'vosotros' używają 'ustedes')

Zgadza się - ayudadme to wymierający archaizm, który utrzymuje się w pewnych regionach Hiszpanii.

Jednocześnie nie jest do końca prawdą, że w Ameryce używają ustedes zamiast vosotros. Po pierwsze gdyby używano ustedes zamiast vosotros mówionoby ustedes sois, tymczasem gdy w Ameryce ludzie po prostu zwracają się się to siebie przez ustedes, ale nie zamiast vosotros: ustedes son. Po drugie forma vosotros wraz z odpowiadającą jej formą czasowników w Ameryce jest okazjonalnie możliwa do spotkania obok i jednocześnie z ustedes zachowując znaczenie takie jak w Hiszpanii, a jeszcze 100 lat temu normalnie obecna była w poezji itp.
edytowany przez Pedrito_88: 26 kwi 2012
Ty znowu z tymi swoimi teoriami spod kolumbijskiej lepianki ? Już ci wiele razy pisałem żebys nie mącił ludziom w głowach. Formą trybu rozkazujacego dla 2 os. l.m. jest zrozumiałe na całym świecie "¡Ayudadme!" i tak należy mówić. Forma "Ayúdenme" to zwracanie sie do ludzi per "proszę Państwa" czyli 3 os. l.m.