Wazne!
Kupujesz w Internecie, możesz odstąpić od umowy.
Zakupy internetowe wiążą się z większymi uprawnieniami dla konsumenta. W każdym zatem przypadku mamy prawo do zwrotu kuponu w ciągu 10 dni od jego zakupu.
Jeśli nie zostaniemy poinformowani o możliwości zwrotu, termin ten wydłuża się do 3 miesięcy.
Zwrot kuponu możliwy jest również w przypadku, gdy sprzedawca nie może zagwarantować realizacji usługi, czyli wywiązać się z umowy (z własnej winy) lub zaproponować wykonania usługi zastępczej – wynika z regulaminów Groupon i Gruper
W przypadku umów zawieranych przez konsumenta ze sprzedawcą produktu, sytuacja nie jest już jednak taka jednoznaczna. Ważne będą okoliczności, w jakich dochodzi do wykorzystania kuponu i zawarcia umowy ze sprzedawcą. Jeśli zawieramy umowę na odległość (np. przez Internet) na odstąpienie od niej mamy 10 dni (lub jak wyżej 3 miesiące), licząc od daty otrzymania towaru lub zawarcia umowy o świadczenie usług.
Jeśli wykorzystanie kuponu następuje w lokalu przedsiębiorcy, konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy, chyba że umowa taką sytuację przewiduje.
Niezależnie od prawa do odstąpienia od umowy zawartej ze sprzedawcą produktu poza lokalem lub na odległość, konsument może dysponować prawem odstąpienia od umowy sprzedaży towaru w sytuacji jego niezgodności z umową - według przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
I jeszcze, moze i najwazniejsze:
Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce wykonać usługi?
Jeśli sprzedawca nie zamierza wykonać swojej usługi, warto w pierwszej kolejności przypadek ten zgłosić do serwisu sprzedaży grupowej, za pomocą którego nabyliśmy kupon. Pojawia się wtedy szansa na zwrot pieniędzy.
- Takie zgłoszenia traktujemy priorytetowo i niezwłocznie wyjaśniamy całą sytuację z partnerem, stanowczo egzekwując obowiązek realizacji kuponów. Jeśli jednak z jakiś przyczyn realizacja kuponów nie jest możliwa, a nasze mediacje z usługodawcą nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, zwracamy klientom wpłacone środki – informuje Mariusz Kaźmierczak, Członek Zarządu Gruper Sp. z o.o.
Podobne stanowisko prezentuje największy na rynku pośrednik sprzedaży grupowej – Groupon.
- W większości przypadków przyczyny są prozaiczne i udaje się je szybko wyeliminować. Jeśli problem jest poważniejszy i nie ma możliwości zrealizowania usługi bądź dostarczenia zamówionego produktu, wówczas klient może otrzymać zwrot środków – wyjaśnia Artur Bednarz PR Manager w Groupon Sp. z o.o.
Przyczyny problemów z realizacją kuponów mogą być niezależne od przedsiębiorcy (awaria sprzętu, pożar, kłopoty techniczne, wypadek losowy, itp.) - wówczas automatyczny zwrot otrzymują wszyscy klienci, którzy kupili ofertę - lub wynikać z jego niedopatrzenia. W tym drugim przypadku przedsiębiorca jest zagrożony nawet karą finansową, przewidzianą w warunkach zawartej umowy kooperacyjnej .
Gdzie kierować reklamacje?
Reklamacje konsumentów dotyczące nieprawidłowego działania portalu zakupów grupowych oraz przekazanego kuponu powinny być kierowane do serwisu zakupów grupowych. Za realizację kuponu odpowiedzialność ponosi natomiast sprzedawca.
Wszelkie roszczenia powinny zachowac forme pisemna (list polecony za potwierdzeniem odbioru) zachowac wrazie problemow fotokopie. Nic na twarz,