Doskonale cie rozumiem.
Moge ci opisac moja sytuacje: tez jestem po studiach - akurat nie najbardziej "pieniezny" kierunek, bo historia sztuki - i znam piec jezykow.
Tez bylam na stypendium zagranicznym, w Niemczech, nie mowiac o tym ze czesciowo sie w Niemczech wychowalam, a wiec od samego poczatku mialam dwa jezyki na poziomie mowy ojczystej, do czego dochodzi angielski po liceum z wykladowym angielskim... itp.
U mnie bylo podobnie, z ta roznica ze poznalam Hiszpana w Niemczech, czyli tym kraju niby neutralnym: Gdyby to ode mnie zalezalo, zostalabym wlasnie tam. Niestaty, dla mojego owczesnego partnera nie wchodzilo to w gre. Argumenty? Takie same, tj. ze nigdy nie badzie tam mogl "rozwinac skrzydel", mimo ze troche po niemiecku mowil, nawet niezle, ale okazalo sie, ze ja mialam jednak wieksze zdolnosci jezykowe i szybciej nauczylam sie hiszpanskiego, nis on niemieckiego, i to mieszkajac w Niemczech...
Co do katalonskiego, przekonywal mnie, ze w zasadzie nie jest on potrzebny, tylko dla urzednikow panstwowych. Prawda jest taka, ze usilujac zmienic prace w tym roku, co najmniej 80% ofert pracy wymagalo bieglego katalonskiego w mowie i pismie, czyli dwujezycznosci, zdecydowanie czesciej niz wymagano jakichkolwiek innych jezykow.
By pracowac w moim zawodzie, nie mam zadnych szans. Mam prace, owszem , z jezykami, w firmie prywatniej, gdzie musisz sie pogodzic na nieludzkie godziny (ja pracuje do 18-tej, ale cesciej sa oferty do 19-tej...).
W moim zawodzie, czyli w muzeum, mozna pracowac jedynie poprzez tzw. "oposiciones" czyli konkursy publiczne. Do tego potrzebne jest obywatelstwo hiszpanskie, homologacja studioa, no i tu w katalonii, poziom "C" katalonskiego (ktorego nie maja nawet wszyscy rdzenni Katalonczycy). Mialabym wiec juz na wstepie 3 przeszkody, ktorych nie maja tubylcy; dopiero po pokonaniu tychze moglabym stanac do walki z... tysiacami kandydatow na to samo miejsce.