Działalność agencji zatrudnienia
Ustawa formułuje szereg obowiązków w zakresie prowadzenia działalności przez agencje zatrudnienia. Zgodnie z jej przepisami, przetwarzanie danych przez agencję zatrudnienia powinno odbywać się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. W dokumentach, ogłoszeniach i ofertach agencja zatrudnienia ma obowiązek podawać numer wpisu do rejestru, a agencja pracy tymczasowej ponadto określenie "agencja pracy tymczasowej". Oferty pracy ogłaszane przez agencję pracy tymczasowej muszą być oznaczane jako oferty pracy tymczasowej.
Agencja zatrudnienia nie może dyskryminować ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Od osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub którym udziela pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, agencja zatrudnienia nie może pobierać kwot innych niż określone w art. 85 ust. 2 pkt 7 ustawy (tj. kwot należnych agencji pośrednictwa pracy z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, poniesione na: dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie, tłumaczenia dokumentów).
Agencja zatrudnienia ma obowiązek przedstawiania marszałkowi województwa informacji o działalności agencji zatrudnienia, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, za rok poprzedni.
Informacja o działalności powinna zawierać w szczególności liczbę:
1) osób, które podjęły pracę za pośrednictwem agencji zatrudnienia według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, z podaniem państw zatrudnienia;
2) pracodawców korzystających z usług doradztwa personalnego;
3) osób korzystających z usług poradnictwa zawodowego;
4) pracodawców korzystających z pomocy poradnictwa zawodowego;
5) osób skierowanych do wykonywania pracy tymczasowej.
Warunki prowadzenia pośrednictwa do pracy za granicą
Ustawa szczególnie dokładnie reguluje warunki kierowania przez agencje pośrednictwa pracy obywateli polskich do pracy za granicą.
Zgodnie z art. 85 ustawy, agencja pośrednictwa pracy kierująca do pracy za granicą ma obowiązek zawarcia z osobą kierowaną do pracy umowę określającą w szczególności:
1) pracodawcę zagranicznego;
2) okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
3) rodzaj oraz warunki pracy i wynagradzania, a także przysługujące osobie kierowanej do pracy świadczenia socjalne;
4) warunki ubezpieczenia społecznego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków i chorób tropikalnych;
5) obowiązki i uprawnienia osoby kierowanej do pracy oraz agencji pośrednictwa pracy;
6) zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między agencją pośrednictwa pracy a obywatelem polskim, w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby skierowanej do pracy w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń;
7) kwoty należne agencji pośrednictwa pracy z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, poniesione na:
a) dojazd i powrót osoby skierowanej,
b) wydanie wizy,
c) badania lekarskie,
d) tłumaczenia dokumentów;
8) informację o trybie i warunkach dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy w państwie wykonywania pracy;
9) inne zobowiązania stron.
Agencja pośrednictwa pracy ma również obowiązek zawierania z pracodawcą zagranicznym, do którego kierowani są pracownicy, umowy określającej w szczególności:
1) liczbę miejsc pracy;
2) okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
3) rodzaj oraz warunki pracy, zasady wynagradzania, a także przysługujące osobom podejmującym pracę świadczenia socjalne;
4) zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą, w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby skierowanej do pracy w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.
Agencja pośrednictwa pracy ma obowiązek poinformować osobę kierowaną do pracy za granicą o uprawnieniach przysługujących tej osobie zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Agencja pośrednictwa pracy jest również obowiązana do przestrzegania międzynarodowych umów, porozumień i programów dotyczących zatrudnienia wiążących Rzeczpospolitą Polską oraz obowiązujących w państwie zatrudnienia przepisów o zatrudnieniu.